You Are Reading

1

RACIST; I HAVE SAW DISCRIMINATION

amirul imran Sunday, November 7, 2010
SALAM ISLAM

bumm, bamm,, bimm,, bemm.. dalam masa 2 hari ni,, aku selalu je dialunkan dan disajikan dengan petunjukkan bunga api yang berwarna-warni di sekitar apartment ni~ oleh kerana rumah aku ni berada di tingkat 6,, so setiap kali dengar je bunyi letupan bunga api,, aku just perlu jenguk kat tingkap je,, sure dapat tengok dengan jelas.. hehe.. lagipun kat kawasan batu tiga ni ada ramai warga India,, so kemeriahan deepavali tu memang terasa lah sket berbanding di Terengganu yang susah sangat nak jumpa orang India..huhu.. btw,, hari ni aku pergi ke Seremban dengan KTM coz ada benda nak bincang ngan abang sulong aku.. so,, nak dijadikan cerita,, dalam KTM tadi ada 2 pekara yang mengembirakan telah berlaku.. first,, aku rasa gembira apabila melihat seorang remaja India sedang asyik mendengar lagu-lagu Melayu dan yang kedua,, aku juga rasa gembira apabila melihat seorang wanita Cina yang sanggup bangun dari tempat duduknya untuk memberikan kepada seorang wanita India yang mempunyai 2 orang anak,, tetapi wanita India itu menolok pelawaan wanita Cina itu yang seterusnya memberikan tempat duduknya itu kepada seorang wanita Melayu..hmmm.. sedang ketika aku melihat gelagat-gelagat ini,, terlintas di fikiran akan satu sajak yang pernah dibaca dalam majalas TIMES kat library sekolah menengah dulu.. dan Alhamdulillah,, aku akhirnya berjaya menjejaki semula sajak tersebut di internet dengan menggunakan segala kepakaran yang aku ada.. hehehe.. kalau tak silap,, sajak ni pernah menang satu anugerah,, tapi tak pasti lah anugerah ape...


Racist: I Have Saw Discrimination

Don't be a hater, a racist, evil
because I saw discrimination
One day not so long ago a white man walked into a cafe'
and rudely asked a BLACK man to leave the seat
WELL! ! ! ! the BLACK man turned around and started composing one of
the most beautiful but unknown speeches in that time
'Sir when you were born you were pink,
when you're sick you're green
when you die you'll be pale
when you're angry you're red
and when you're hurt you're blue!
When I was born i was BLACK,
when I'm sick I'm BLACK
when i die I'll be BLACK
when I'm angry I'm BLACK
and when I'm hurt I'm BLACK
YOU know that and you dare to make a deal of my color?
That was what discrimination deserves
Everything is done for a reason
And i saw discrimination so i could tell YOU 

1 kata-kata manis:

ayesyaazreena said...

sajak menarik. tak pernah tau pasal sajak ni.

 
Copyright 2010 . .