You Are Reading

1

KINI KU TELAH SEDAR~

amirul imran Saturday, April 2, 2011 ,
AS-SALAM

setelah 2 tahun berlalu,, akhirnya aku berjaya menjejakkan kaki ke tahun akhir pengajiaan disini sebelum terbang ke negara matahari terbit.. sebagai persiapan terakhir dalam menjadi duta kecil malaysia ke jepun,, sesungguhnya hidup sebagai seorg pelajar menjadi semakin susah dan sempit akibat dihimpit oleh assignment yang semakin menggunung setinggi nasi kapit..(>.<)  hmmmm... walaupun baru seminggu semester baru bermula,, tapi dah bermacam-macam task/assignment yang kena buat.. ho8... tahap letih tu memang dah macam utraman yang berkelip-kelip lampu merah di dada nya...

btw,, post kali ni aku kongsi sedikit tentang satu benda yang telah aku sedar,, walaupun aku spatutnya sedar dari dulu lagi...


beberapa hari lepas,, ada seorang kawan aku yang sudi berkongsi cerita sedih nya kepada aku.. meskipun pada awal nya dia segan nak bercerita,, ttp at last,, dia lepas kan juga semua penderitaan yang terbuku di hati nya itu...secara jujur,, aku memang terkejut setelah mendengar nya,, coz sepanjang perkenalan aku dengan dia,, tak plak aku sedar yang dia ada masalah macam tu... hmmmm... aku memang teruk dalam berkawan~... (-_-) 

menghayati cerita dan kisah kawan ku itu,, telah mendatangkan satu kesedaran kepada diri ku bahawa,, "SESUSAH MANA PUN DIRI INI,, JANGAN LAH MUDAH MENYERAH KERNA MASIH ADA INSAN YANG LEBIH SUSAH DAN SESENANG MANA PUN DIRI INI,, JALAN LAH LUPA PANDANG KE BAWAH KERNA MASIH ADA INSAN YANG MEMERLUKAN PANDANGAN DIRI INI"... 

hmmm,, aku tak lah kata yang hidup aku sangat senang dan sekaya para jutawan di luar sana,, tapi cukup lah sekadar aku mengatakan yang stakat ini hidup keluarga aku masih cukup dan sempurna... namun,, kesenangan dan kesempurnaan ini lah yang selama ini membuat kan aku lupa diri,, dan selalu memandang hina kepada orang lain... aku juga sering berasa geli kalau disuruh melakukan sesuatu yang menjijikkan diri sendiri.. hmmmm.. kalau difikirkan,, selayak nya aku perlu diusir jauh-jauh dek sikap aku yang bongkak ni...

aku harap after ni,, aku mampu menundukkan kepala aku kepada orang lain supaya apabila suatu hari nanti aku plak yang berada di bawah,, akan ada orang yang sudi memandang ku.. dan aku juga berharap aku mampu untuk pandang ke belakang supaya selaju mana pun langkah ku ini,, tak  akan ada yang menangis kesusahan di belakang...

sebelum berundur diri,, aku nak mintak maaf ngan sesape yang ada terasa hati ngan aku dek keegoan diri ku yang hina ini...

HAKIKAT KESYUKURAN
oleh Imam Al-Ghazali (Lhya' Ulumuddin)

Rasa syukur itu dinyatakan dengan mengetahui bahawa tiada permberi kenikmatan selain Allah. Kemudian apabila engkau ketahui secara terperinci nikmat Allah atas dirimu pada anggota-anggota badanmu, tubuh dan jiwamu serta segala yang engkau perlukan dari urusan-urusan penghidupanmu, timbullah di hatimu kegembiraan terhadap Allah dan nikmat-Nya serta kurnia-Nya atas dirimu.

Adapun dengan hati, rasa syukur itu dinyatakn dengan menyembunyikan kebaikan bagi seluruh manusia dan menghadirkan selalu dalam mengingati Allah SWT sehingga tidak melupakannya. Adapun dengan lisan,, engkau nyatakan dengan banyak mengucap tahmid.

Dengan anggota tubuh dinyatakan dengan menggunakan nikmat-nikmat Allah SWT dalam mentaati-Nya dan menghindari penggunaan nikmat-Nya untuk mengderhakai-Nya.. Syukur mata dinyatakan dengan menutupi setiap keburukan yang engkau lihat dari seorang muslim dan tidak menggunakannya untuk melihat maksiat. Syukur kedua telinga dinyatakan dengan menutupi keburukan yang didengar dan mendengarkan apa-apa yang dibolehkan saja..

1 kata-kata manis:

Abang Long said...

Salam...baguslah kalau dah sedar..tak elok koma lama-lama.. hehehe...peace

 
Copyright 2010 . .