You Are Reading

0

2:216

amirul imran Saturday, July 30, 2011
AS-SALAM
hari ini kita mungkin bergelak ketawa,, menyatakan diri ini sedang bergembira sehingga terlupa yang dunia ini bukanlah dimiliki oleh kita sahaja tetapi juga bersama mereka yang mendengar suara tawa kita..

ingatlah,, hidup ini umpama roda.. ada saat kita di atas,, dan ada saat juga kita di bawah bersama tanah.. namun kita sering terlupa,, pada waktu kita di atas,, kita bongkak untuk memandang mereka yang di bawah.. tanah yang hinggap di badan mereka terasa bergitu jijik sekali sehingga pelbagai kata-kata yang menyakitkan hati dihembur bertubi-tubi.. 

apabila roda mula berputar,, diri akan mula sedar.. hidup tetiba menjadi gelisah,, seolah-olah dunia sudah tidak ada arah.. pada saat itu lah,, tangan mula melambai-lambai ke atas... mengharapkan mereka untuk memandang ke bawah sedangkan kita pernah melupakan mereka sewaktu mereka di tempat kita,, kita di tempat mereka... 

dalam hidup ini,, kita juga mudah terlupa untuk bersyukur tentang apa yang ada pada diri kita sehingga kita sering mengharapkan sesuatu yang belum ada.. bagi kita,, apa yang orang lain ada,, mesti juga ada pada diri kita,, sedangkan kita tidak tahu mungkin yang mereka ada tidak baik untuk kita,, dan apa yang kita ada tidak baik untuk mereka...

ingatlah,, orang yang hidup di rumah yang besar,, yang mempunyai kereta yang mewah,, belum tentu hidupnya tenang dan bahgia.. boleh jadi orang yang bekerja di sawah dan tinggal di pondok yang usang,, hidupnya lebih bahgia kerna tidak perlu untuk memikirkan harta nya yang tidak seberapa dirompak atau dicuri..

ingatlah firman Allah dalam al-quranNya

....Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal itu lebih baik bagimu; atau kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik untukmu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (2:216)

Allah bawa pada hari akhirat, manusia yang paling derita dalam dunia ini,, dan Allah celupkannya ke dalam syurga lalu dikeluarkannya.. dan ditanya pada nya,, "Wahai si fulan,, adakah kamu pernah merasa derita di dunia?" maka jawabnya,,"aku tidak pernah pun merasa derita di dunia".. Kemudian Allah bawa pula manusia yang paling nikmat dalam dunia ini,, dan Allah celupkannya ke dalam neraka lalu dikeluarkannya.. dan ditanya pada nya,, "Wahai si fulan,, adakah kamu pernah merasa nikmat di dunia?".. maka jawabnya,, "aku tidak pernah pun merasa nikmat di dunia"


(Hadis riwayat Muslim)

0 kata-kata manis:

 
Copyright 2010 . .